W przedszkolach i szkołach oraz w placówkach i w ośrodkach organizuje się kształcenie specjalne dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością, zagrożonych niedostosowaniem społecznym i niedostosowanych społecznie. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach (Dz. U. Nr 228, poz. 1489)
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. Nr 228, poz. 1490)
Na podstawie art. 71 b ustawy o systemie oświaty kształcenie specjalne, wychowanie i opiekę zapewnia się dzieciom i młodzieży:
- niesłyszącym,
- słabosłyszącym,
- niewidomym,
- słabowidzącym,
- z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją,
- z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim,
- z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym,
- z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera,
- z niepełnosprawnościami sprzężonymi,
- niedostosowanym społecznie,
- zagrożonym niedostosowaniem społecznym.
Kształcenie specjalne może być zorganizowane w szkołach ogólnodostępnych lub integracyjnych oraz w szkołach specjalnych i w ośrodkach, na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną.
Edukacja dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego polega w szczególności na:
- celowym i zaplanowanym procesie edukacyjnym,
- wykorzystywaniu w procesie edukacyjnym potencjału dziecka,
- indywidualizacji pracy z uczniem w ramach realizacji programów przyjętych dla danej klasy dostosowanych do możliwości psychofizycznych dziecka z niepełnosprawnością na podstawie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego dla dziecka (IPET),
- uczestniczeniu przez ucznia w tych samych zajęciach, w których uczestniczy klasa,
- dostosowaniu warunków pracy z dzieckiem oraz odpowiednim doborze środków, metod i form pracy z dzieckiem,
- możliwości dostosowania form sprawdzianów i egzaminów zewnętrznych do możliwości dziecka.
Orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydają zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno – pedagogicznych. Zespół Orzekający.

|