Kształcenie Specjalne

 

W przedszkolach i szkołach oraz w placówkach i w ośrodkach organizuje się kształcenie specjalne dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością, zagrożonych niedostosowaniem społecznym i niedostosowanych społecznie.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach (Dz. U. Nr 228, poz. 1489)

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. Nr 228, poz. 1490)

Na podstawie art. 71 b ustawy o systemie oświaty kształcenie specjalne, wychowanie i opiekę zapewnia się dzieciom i młodzieży:

  • niesłyszącym,
  • słabosłyszącym,
  • niewidomym,
  • słabowidzącym,
  • z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją,
  • z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim,
  • z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym,
  • z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera,
  • z niepełnosprawnościami sprzężonymi,
  • niedostosowanym społecznie,
  • zagrożonym niedostosowaniem społecznym.


Kształcenie specjalne może być zorganizowane w szkołach ogólnodostępnych lub integracyjnych oraz w szkołach specjalnych i w ośrodkach, na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną.

Edukacja dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego polega w szczególności na:

  • celowym i zaplanowanym procesie edukacyjnym,
  • wykorzystywaniu w procesie edukacyjnym potencjału dziecka,
  • indywidualizacji pracy z uczniem w ramach realizacji programów przyjętych dla danej klasy  dostosowanych do możliwości psychofizycznych dziecka z niepełnosprawnością na podstawie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego dla dziecka (IPET),
  • uczestniczeniu przez ucznia w tych samych zajęciach, w których uczestniczy klasa,
  • dostosowaniu warunków pracy z dzieckiem oraz odpowiednim doborze środków, metod i form pracy z dzieckiem,
  • możliwości dostosowania form sprawdzianów i egzaminów zewnętrznych do możliwości dziecka.


Orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydają zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno – pedagogicznych. Zespół Orzekający.